Apexresectie (wortelpuntoperatie)

Een wortelpuntontsteking ontstaat als de zenuw in het wortelkanaal afsterft. Dit kan verschillende oorzaken hebben, waardoor de zenuw bloot komt te liggen. In de meeste gevallen kan de tandarts door middel van een wortelkanaalbehandeling de ontsteking weghalen (zie endodontologie). Helaas is het niet altijd mogelijk om het wortelkanaal helemaal tot aan de wortelpunt schoon te maken. Een tand of kies kan bijvoorbeeld een sterk gekromde wortelpunt hebben of een wortelkanaal kan zich bij de wortelpunt in kleine kanaaltjes hebben gesplitst. Door het werken met de microscoop is dit risico sterk verminderd.

Klachten

Wanneer het wortelkanaal niet helemaal schoon is, kan er een ontsteking ontstaan aan de wortelpunt.  Op de röntgenfoto van de tand of kies is vaak een zwart bolletje te zien aan de wortelpunt. Ook kan de ontsteking in de mond zichtbaar worden door een ‘bobbel’ op het tandvlees. Af en toe komt er uit een abces pus vrij, wat een vieze smaak in de mond kan veroorzaken. Vaak heeft de patiënt geen last van de ontsteking, maar de ontsteking gaat nooit vanzelf over.

De behandeling

Om de ontstoken wortelpunt te kunnen verwijderen, wordt er een klein sneetje in het tandvlees eromheen gemaakt en een gaatje in het bot geboord. Met speciale instrumenten worden het ontstoken weefsel en de punt van de wortel weggehaald. Vervolgens wordt het hele gebied, inclusief het einde van het wortelkanaal, grondig gereinigd en gespoeld. Als laatst wordt het wortelkanaal aan de onderkant dichtgemaakt en wordt het tandvlees gehecht.

Na de behandeling

De plaatselijke verdoving is na 2 tot 4 uur uitgewerkt en dan is het mogelijk dat er napijn ontstaat. Door de behandeling kan de wang en lip een beetje gaan zwellen. Na 2 dagen zal de zwelling het grootst zijn en neemt daarna weer langzaam af. Dit is een normaal gevolg van de behandeling. Koelen voorkomt mogelijke zwelling en is vaak erg aangenaam.

mc1mc2