Tanden en kiezen zijn met wortels in de kaak verankerd. Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet en de wortels niet. In iedere wortel loopt een wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met de pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Wanneer de pulpa ontstoken is, moet er door de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd worden (in de volksmond wordt dit ook wel een zenuwbehandeling genoemd).

Oorzaken

De pulpa kan door tandbederf, een lekkende vulling of een val ontstoken raken. Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Wanneer uw tanden of kiezen gevoelig zijn bij het drinken van koude of warme dranken kan dit een eerste signaal zijn. In sommige gevallen heeft u geen last van de ontsteking, maar ook hevige pijnklachten komen voor. Het ontstoken tandweefsel moet verwijderd worden, anders zal het afsterven. Wanneer de pulpa ontstoken, zal deze niet meer genezen. Het alternatief van een wortelkanaalbehandeling is het trekken van de tand of kies.

Uitvoering

Allereerst wordt er een röntgenfoto gemaakt om de status van de wortelkanalen te bekijken en om te zien waar de ontsteking zit. Na een plaatselijke verdoving, wordt de bovenkant van de kies geopend. Nu kan het ontstoken tandweefsel verwijderd worden. Vervolgens worden de kanalen gereinigd met kleine vijltjes en worden de kanalen gespoeld met desinfecterende spoelvloeistof.

Als de pulpa is verwijderd wordt de ontstane ruimte opgevuld met rubberstiftjes en afgewerkt met een vulling. Er wordt nog een röntgenfoto gemaakt om te controleren of de stiftjes op de juiste lengte in de kanalen zijn gebracht. Als de kies verzwakt is, kan een kroon nodig zijn.

Microscoop

De microscoop is een onmiskenbaar onderdeel in de endodontologie. Moeilijke wortelkanaalbehandelingen kunnen kwalitatief goed uitgevoerd worden, waardoor bijzondere pijnklachten opgelost kunnen worden en herbehandelingen (vaak) niet nodig zijn.  Barsten worden sneller gediagnosticeerd, onnodige extracties en duurdere prothetische oplossingen zijn minder aan de orde.

ENDO